Turystyka w Polsce w czasie pandemii

Ostatnie dwa lata i czas pandemii to prawdziwy przewrót w branży turystycznej. Przed rokiem 2020 odnotowywano znaczny rozwój turystyki (według Ministerstwa Sportu i Turystyki, przychody z turystyki, a także wielkości dotyczące ruchu turystycznego cechowała znaczna dynamika wzrostu, średnio około 6-7%). Okres pandemii i zamrożenie gospodarki spowodowały jednak nieodwracalne zmiany. Jak zmieniła się turystyka w Polsce? Jakie są szanse i zagrożenia dla biur podróży?

Jak zmieniła się turystyka?

Przed rokiem 2020 poziom udziału gospodarki turystycznej w PKB był oceniany na około 6%, a w samym tylko 2019 roku wielkość ruchu przyjazdowego turystów z zagranicy do Polski przekroczyła 20 milionów. Turystyka i związane z nią wydatki Polaków wynosiły około 31 miliardów złotych. Według UNWTO międzynarodowy ruch turystyczny w roku 2020 zmniejszył się aż o 73%. To ogromna zmiana, która zapoczątkowała światowy kryzys w branży. Wiele biur podróży ogłosiło upadek lub bankructwo z powodu obostrzeń i zamkniętych granic. Zamrożony ruch turystyczny stał się wyzwaniem dla przedsiębiorców

Nowe perspektywy

Mimo niewątpliwych utrudnień czas pandemii zaoferował także wiele możliwości. Nowa sytuacja spowodowała zmianę trendów i potrzeb klientów. Niektóre biura podróży zmieniły (czasem niemal całkowicie) profil działania swojej firmy, docelowych klientów lub charakter wycieczek. Dzięki temu nie tylko utrzymały się na rynku, ale wiele z nich obróciło sytuację na swoją korzyść. Po krótkim dołku ich sprzedaż dynamicznie podskoczyła. Które biura podróży zdołały utrzymać się na powierzchni?

Biura stawiające na nowe doświadczenia i doznania

Po wielu miesiącach lockdownu rodzice nie oszczędzają na wyjazdach dziecięcych i młodzieżowych. Wielu z nich martwi się o prawidłowy rozwój swoich pociech. Zamknięte szkoły i brak możliwości spotkań z rówieśnikami, a także wiele godzin spędzanych przed ekranami mogło mieć realny wpływ na życie dziecka. Wyjazdy młodzieżowe zapewniają możliwość dobrej zabawy i aktywnego wypoczynku, a także dają rodzicom możliwość chwili wytchnienia od dzieci.

Biura oferujące wyjazdy dla dzieci i młodzieży

Po wielu miesiącach lockdownu rodzice nie oszczędzają na wyjazdach dziecięcych i młodzieżowych. Wielu z nich martwi się o prawidłowy rozwój swoich pociech. Zamknięte szkoły i brak możliwości spotkań z rówieśnikami, a także wiele godzin spędzanych przed ekranami mogło mieć realny wpływ na życie dziecka. Wyjazdy młodzieżowe zapewniają możliwość dobrej zabawy i aktywnego wypoczynku, a także dają rodzicom możliwość chwili wytchnienia od dzieci.

Turystyka organizująca wyjazdy krajowe

Kolejny nowy trend to wyjazdy krajowe, które nie są ograniczone restrykcjami, a także nie grożą obowiązkową kwarantanną po powrocie. Polacy na nowo odkryli zalety własnego kraju, który oferuje wspaniałe możliwości, zarówno latem, jak i zimą. Narty, górskie wędrówki, sporty wodne czy rowery przeżywają w Polsce prawdziwy renesans. Coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazdy lokalne i aktywny wypoczynek w gronie rodziny.

Biura podążające za nowymi trendami

Po rewolucji turystycznej, jaką okazała się pandemia koronawirusa, jedynym rozwiązaniem okazało się dopasowanie do nowych trendów. Prawdziwy rozkwit przeżywa obecnie turystyka medyczna i wellness, gdyż częsty cel wypraw to przede wszystkim poprawa kondycji psychofizycznej po trudnych miesiącach pandemii. Wielu turystów decyduje się na urlop w centrach SPA, wellness czy uzdrowiskach. Nowe trendy to także między innymi ekopodróże, geocaching czy podróże edukacyjne.

Sprzedaż wycieczek w zdecydowanej większości przeniosła się do sieci. Jest to jeden ze skuteczniejszych sposobów na skrócenie i uproszczenie procesu zakupu wymarzonych wakacji. Dodatkowo pozwala to na znaczne ograniczenie kosztów stałych, takich jak wynajem lokalu czy opłacenie dodatkowych pracowników. Biura podróży, które próbują działać w ten sam sposób jak przed rokiem 2020 mogą sobie nie poradzić w zmieniającym się świecie. Pomimo kryzysu konsumenci nie zapomnieli o korzyściach, jakie płyną z podróżowania, zmieniły się jednak ich potrzeby. Dostosowanie się do nowej rzeczywistości daje biurom podróży dużą szansę na sukces.

tel: (+48) 572 195 794

email: biuro@skaleo.pl

ul. Rybałtów 12 /40
02-886 Warszawa

NIP: 9512501715